Driftinformation/Service information
2021-01-28: P ortalen kommer att vara stängd för rapportering kl. 11:00-14:00 torsdag 28 januari p.g.a. systemunderhåll. Ingen rapportering kommer att vara möjlig under den tiden. Spara ev. påbörjad rapport i tid.
2021-01-28: The p ortal will be closed for reporting between 11:00 and 14:00 on Thursday the 28th of January due to maintenance. Save not submitted reports in time.
Generell information: Mindre uppgraderingar utförs på tisdagar och torsdagar mellan kl. 11-12 vilket kan påverka portalen. Kom ihåg att spara ännu inte skickade rapporter.
General information: Smaller upgrades are conducted on Tuesdays and Thursdays between 11-12 which may cause some disturbances. Remember to save your reports in time.
Välkommen till Finanspolisens sida för registrering av rapportörer i goAML Denna portal är för de rapportörer som är skyldiga att rapportera misstänkt penningtvätt eller finansiering av terrorism till Finanspolisen enligt Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (Penningtvättslagen).
För att använda portalen behövs någon av följande webbläsare: Firefox, Chrome, eller Edge. Följande webbläsare stöds inte: MS Internet Explorer.
Läs igenom Användarmanual registrering rapportör innan registreringen påbörjas. Om registreringen är komplett kommer Finanspolisen att godkänna den inom två arbetsdagar. Godkännandet meddelas via e-post till den adress som uppgavs vid registreringen. Efter godkännande kan rapportering ske och registrering av andra användare till organisationen, om behov finns. Organisationen ansvarar för att godkänna registrering av användare för sin egen organisation.
All rapportering och svar på begäran från Finanspolisen ska ske i goAML. Finanspolisen rekommenderar därför alla som är rapporteringspliktiga enligt Penningtvättslagen att registrera sig som rapportörer i goAML så snart som möjligt.
Vid frågor kontakta Finanspolisen via fipo@polisen.se
Ny information
2020-04-20: En ny version av Användarmanual registrering av rapportör har publicerats, version 4.8.
Uppgifter för inloggning
Vid registrering av en person anger man bl.a. användarnamn, e-postadress och ett lösenord. Användarnamnet och lösenordet används sedan vid inloggning. Användarnamnet är inte det samma som e-postadressen.
Användarnamn och e-postadress anges om lösenordet behöver återställas.
Nya regler för lösenord (2020-01-23)
Vid registrering av användare ska man ange ett lösenord. Lösenordet ska vara mellan 12-25 tecken och bestå av minst en liten bokstav, minst en stor bokstav, minst en siffra och minst ett av följande specialtecken:
-+!#%?*,.@?${}=_?~^&"'<>
Exempel på ett ok lösenord:
aaaAAA11122&
Kontroll görs av systemet vid nyregistrering och vid ändring av lösenord (vilket är tvingande att göra var 90:e dag).
Informationsmaterial Manual registrering
Ändringsrutin